Lyckad facebookgrupp med aktiva medlemmar

image

Hösten är högsäsong för ull

Facebookgruppen Ullförmedlingen som är en ren annonsgrupp för köp och sälj av ull har i dagsläget 3856 medlemmar. Medlemmarna är fårägare och förädlare, alltså både ullproducenter och ullförädlare använder gruppen. Under hösten är det högtryck i gruppen då det är då de flesta fårägare har ull att sälja efter höstens fårklippning. Höstens ull är av bättre kvalitet än den ull som klipps under vintern, eftersom fåren gått ute på bete under betesperioden på sommar och höst och ullen tvättats av naturen själv.

Aktiva medlemmar

Medlemmarna i gruppen är mycket aktiva. Den senaste månaden har 2853 personer varit aktiva på något sätt: lagt ut annonser, gillat annonser, tittat på annonser, gjort affärer och köpt ull från fårägare. Som mest är det ca 1000 personer som tittat på de mest populära annonserna, och varje inlägg får ca 20-30 kommentarer.

Den senaste månaden har det publicerats 100 inlägg och tillkommit ca 100 nya medlemmar. Gruppen växer stadigt och stabilt och har blivit den givna arenan för köp och sälja av ull i Sverige.

Omsätter mycket ull men vill mer

Enligt en uträkning som Svenska fåravelsförbundet har gjort omsätter gruppen minst 100 00 kronor (mörkertalet kan vara stort då det inte går att mäta den totala omsättningen) och minst 1,5 ton ull säljs genom gruppen varje år.

Initiativtagare till Ullförmedlingen, Fia Söderberg, är positiv men ändå konstruktivt kritisk till utvecklingen:

– Ull är inne. Facebookgruppen har ökat den mindre marknaden där man kan köpa ull direkt från fårägaren för sitt kreativa företag eller för sin hobbyverksamhet. Det är många som skapar själv och har upptäckt ull som det fantastiska material det är. Men nu vill vi nå ut till den större marknaden – vi behöver få in företag som vill köpa större kvantiteter för att få ännu mer fart på den svenska ullen.

Arbetet med att utveckla en tjänst för ullförmedling utanför Facebook pågår och är förhoppningsvis klart till slutet av 2018.