Sponsra Ullpodden – ett bra sätt att annonsera

Varför sponsra?

  • Du når i ett avsnitt ut till 1000-2000 engagerade personer inom får-, ull- och kreativa näringar
  • Du är värd för ett avsnitt, ensam i din bransch
  • Du kan skapa ett extraerbjudande till målgrupperna
  • Du är med och möjliggör poddens fortsatta etablering

Vad är Ullpodden?

Det är landets enda podcast som bara handlar om ull. Syftet med podden är att öka kunskapen om svensk ull som en hållbar resurs i ett brett perspektiv. Vi vill sprida kunskap, inspiration och uppmuntra till innovationer och produktutveckling. Allt för att inspirera till att vi tar tillvara mer av svensk ull som vi idag slänger för mycket av. Drygt 20 procent används, resten slängs, bränns upp eller grävs ned. Vi som gör podden heter Fia Söderberg och Malin Ögland. Under 2019 planerar vi att producera minst 6 avsnitt fördelat under året. Varje avsnitt innehåller en intervju med en profil vi vill lyfta, ett kunskapstips, månadens fårras och samtal kring ett eller flera teman.

Engagerade lyssnare med passion för får, ull, hantverk och kreativitet

Genom att sponsra Ullpodden når du ut till många engagerade och hängivna personer och företag inom ull-, får- och hantverksbranschen. Lyssnarna har ett stort engagemang för svensk ull och för svensk fårhållning. Många är hantverkare på hobby eller proffsbasis, många är fårbönder med både större och mindre besättningar och flera är unga företagare som vill använda svensk ull i sina produkter för att de tror på hållbarhet och att använda en naturfiber med goda egenskaper. Många representerar landsbygden, men många bor också i städer. De är både privatpersoner och företagare men med det gemensamma att de är engagerade i att vi ska ta tillvara med av den svenska ullen som en resurs.

Podden ska vara kostnadsfri att lyssna på

Du är också med som aktör och möjliggör vår fortsatta etablering och utveckling. 2018 drevs podden som ett projekt med finansiering från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Från och med 2019 öppnar vi upp för bredare finansiering och vi välkomnar företag inom får och lantbruksbranschen, inom textil- och modebranschen eller inom konsthantverk och kreativa näringar. För oss som gör podden är det viktigt att nå ut brett för att öka kunskapen om svensk ull för att och bidra till en större användning av ull som resurs, därför vill vi att lyssnarna ska få tillgång till podden utan kostnad. Det är också därför vi nu erbjuder dig och ditt företag att sponsra podden.

Anmäl ditt intresse att sponsra Ullpodden här.

Mer om Ullpodden och dess lyssnare

”Ullpodden är ett viktigt forum för främjande av svensk ull och ullhantverk, smakfullt sammansatt med stor kärlek till ullen och alla dess användningsområden.” (Recension)
Varje månad laddas podden ned 1000-2000 gånger av lyssnare i 26 länder, varav drygt 94 procent i Sverige. Vi får i genomsnitt betyg 5 i Itunes och på FB-sidan för podden. Poddens lyssnare består i huvudsak av:

  • kvinnor i åldern 18-60 år
  • Apple-användare (37 procent)
  • personer med ett starkt intresse för ull, hantverk och får
  • Personer som är allmänt nyfikna om ämnet
  • Modedesigners, fårföretagare och lantbrukare, olika entreprenörer med intresse för att använda svensk ull i sina produkter
  • Tisdag lunch, torsdag kväll och lördag förmiddag är de vanligaste lyssningstillfällena

Sponsring – hur funkar det?

  • Du är värd för ett avsnitt, ensam sponsor i din bransch
  • Vi presenterar dig som värd inledningsvis
  • Vi pratar om vad som är bra med en produkt/tjänst eller erbjudande som kommer från din organisation/företag
  • Vi berättar var lyssnarna kan vända sig för att få veta mer om dig
  • Du kan lämna ett extraerbjudande till lyssnarna så att de känner att de får en nytta av att du är med
  • Vi skiljer på redaktionellt material och sponsorstid/innehåll

Om att sponsra poddar

Trenderna inom podcastvärlden pekar på mer nischade poddar inom specifika ämnen. Ju mer nischad en podcast är desto lättare är det att som sponsor pricka in rätt målgrupp och nå ut till potentiella kunder. Vi erbjuder tillgång till en nära och trovärdig relation med de som följer podcasten. Du når ut till våra trogna lyssnare. Det är en bra investering för ditt företag eller organisation.

Den svenska podcastmarknaden enligt Orvesto/TNS Sifo:

  • 1,8 miljoner lyssnar på podcast minst en gång per månad
  • 70 procent av lyssnarna är mellan 20-44 år
  • 70 procent av lyssningarna sker från Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Snittinkomsten hos en lyssnare är 35 000 kr/mån
  • 800 000 lyssnar varje vecka på podcasts
  • 250 000 lyssnar dagligen på podcasts